In welke mate gebruikt de leerling zijn vermogen om te leren? Zijn er voldoende studievaardigheden voorhanden.Hoe is de motivatie, inzet en studiehouding. Gebruikt de leerling zijn creatieve vermogen om oplossingen te bedenken. Dit zijn enkele onderdelen die behandelt worden om de cognitie te verbeteren en het zelfvertrouwen te verhogen. Een test om te kijken waar het aan schort vormt een vast onderdeel van de training.
Hoe denk je over school en huiswerk. Denk je daar positief of negatief over. Wil je graag school wat leuker vinden en het huiswerk maken wat makkelijker. Samen met de begeleider werkt de leerling aan de onderdelen die zijn leervermogen versterken.
Vaardigheden ga je beheersen wanneer je die veel herhaalt, net zolang totdat je er niet meer over na hoeft te denken. Denk hierbij o.a. aan samenvatten, plannen, aanpak per vak, doelen stellen enzovoort.
In samenspraak met de leerling kijken we waar wil de leerling over een half jaar wil zijn. Welke streef cijfers wil hij behalen en hoe krijg je die. Wat moet hij er voor doen en wat moet hij laten.